Interjú Bánrévy Gábor professzorral

Írta: » Ítélet [Pázmány JÁK] | 2012. november 20. kedd, 22:52

Zlinszky János Professzor Urat, Karunk alapítóját, 80. születésnapján mint Tanárt, Tudóst és meghatározó Közéleti Embert köszöntötte, akivel együtt kezdték 1947-ben jogi tanulmányaikat, s együttműködve, a „történelmi lehetőséget” kihasználva hozták létre Karunkat. Szászy István tanítványa volt, kinek emlékének ajánlja nemrég, immár nyolcadik kiadásban megjelent „A nemzetközi gazdasági kapcsolatok joga” című tankönyvét, melyben tükröződik mind az a hatalmas mennyiségű elméleti tudás, melynek a gyakorlati megvalósulásában is szakértő.

Bánrévy Gábor Professzor Úrral beszélgettem, a Tanárral, a Tudóssal és a Közéleti Emberrel.

Diplomatának készült, az egyetemen is bent szeretett volna maradni, de a politika más irányba kormányozta…

Annak idején a Parlament épületében működött a Külügyi Akadémia, mely az esti tagozathoz volt hasonló: a hét minden napján, délután háromtól este hétig, nyolcig előadások voltak, melyek a diplomáciatörténettől kezdve, a nemzetközi közjogon át a protokollig, igen sok dolgot felöleltek. Így a jogi tanulmányaimmal párhuzamosan végeztem a diplomata-képzőt, s az első évet sikeresen abszolváltam is. A következő év decemberére körülbelül ötvenen voltunk, s vártuk, hogy meghirdessék a vizsgaidőpontokat, de hiába. Akárhányszor betelefonáltunk érdeklődni, megnyugtattak minket… Egészen addig, míg január végén kézhez nem kaptunk egy határozatot, miszerint mivel a féléves vizsgakötelezettségünket nem teljesítettük, így hallgatói jogviszonyunkat megszüntették.

Nagy törés volt az életében?

Igazából az viselt meg, hogy mi áll a háttérben. Addigra már világossá vált az 1948-49-es fordulat, a szovjet reform, az egypárti uralom… De ha nem is egészen úgy, ahogy elképzeltem, diplomata lettem: 1968-ban bekerültem az akkori Külkereskedelmi Minisztériumba főosztályvezető- helyettesnek, s az én feladatom volt a szellemi tulajdonnal kapcsolatos témák külgazdasági vonzataival való foglalkozás, s ennek köszönhető nagyon sok diplomáciai konferencián vettem részt a magyar delegáció tagjaként, olykor vezetőjeként.

Jogi tanulmányaimat Pázmány Péter Tudományegyetemen kezdtem... Szászy István mellett gyakornokoskodtam... 1947-ben, elsőévesként már kapcsolatba kerültem Szászy-val, a nemzetközi kollíziós magánjog atyjával, s habár viszonylag rövid ideig munkálkodhattam mellette – 1950-ben kirúgták az egyetemről, melynek közvetlen hátterében az állt, hogy nem írta alá a Mindszenty-t elítélő nyilatkozatot –, karizmatikus személyisége meghatározó volt számomra. Rengeteget tanultam tőle, mellette, hiszen „A magyar magánjog általános része” című könyve második kötetének lektorálásában én is részt vettem, mely az első olyan magyar nyelvű munka volt, mely egy egészen új, a magyar jogban nem ismert rendszert alkalmazott.

Több, mint harmincöt évet töltött el a gyakorlatban a külkereskedelemben, közben oktatóként is tevékenykedett, majd a Pázmány új fejezetet nyitott az Ön életében is.

1977-ben keresett meg egy régebbi ismeretség megújításaként a szegedi József Attila Tudományegyetem polgári jogi tanszékének vezetője, Kemenes professzor úr, s megkért, hogy vállaljam el a nemzetközi magánjog oktatását. Ekkor a Külkereskedelmi Minisztériumban dolgoztam, így kompromisszumokkal, de a nappali tagozatosok oktatását el tudtam vállalni. Azóta tulajdonképpen megszakítás nélkül tanítok. Őszintén szólva nem volt könnyű időszak, mivel gyakorlatilag hetente egy napot lent kellett töltenem Szegeden úgy, hogy általában reggel hétkor indult a vonatom, s az előadás megtartása után, négyöt körül értem vissza Pestre. Egy félév erejéig ez még azzal is nehezedett, hogy – mivel az épp aktuális főnököm nem tudta megengedni azt a „luxust”, hogy egy teljes napon nélkülözzön – csak később, tíz körül tudtam indulni, mert még reggel el kellett látni a minisztériumi feladataimat is.

Szegedhez köti még az is, hogy ott jelent meg „A nemzetközi gazdasági forgalom és személyi viszonyok jogi szabályozása” című munkája, mellyel elsőként kísérelte meg egyetlen műben összefoglalni a nemzetközi kollíziós magánjog mellett a nemzetközi gazdasági kapcsolatok jogát.

1980-ban került sor e munkám kiadására. Ezekben az években nemcsak nálunk, hanem más országokban is hasonló gondolatok születtek, hasonló rendszereket próbáltak kiépíteni, s büszkeséggel mondhatom, hogy bár az ötlet Mádl Ferenccé, az első megvalósítása az enyém. Mádlnak két évvel korábban, 1978-ban jelent meg „Az összehasonlító nemzetközi magánjog – A nemzetközi gazdasági kapcsolatok joga” című könyve, melyben felvetette, hogy ideje azt az évtizedek óta uralkodónak számító koncepciót feladni, mely szerint a nemzetközi magánjogban vannak közvetett, utaló szabályok; kollíziós jogi szabályok s közvetlen jellegű szabályok. Akkoriban mondjuk erre jó példa volt a KGST országok között érvényben lévő ÁSZF. Zárójelben jegyezném meg, hogy az egy államok közötti megállapodás volt, aminek az alkalmazása kötelező erővel bírt, tehát nem a felek döntötték el, hogy alkalmazzák –e. S akkor jelent meg Mádlnak a tanulmánya, melyben felveti, hogy vissza kellene térni az eredeti koncepcióhoz, mely szerint a nemzetközi magánjog a kollíziós magánjoggal egyenlő, míg a gazdasági kapcsolatokat közvetlenül rendező szabályokat a nemzetközi gazdasági kapcsolatok joga elnevezéssel, különálló jogterületként kell felfogni.

De térjünk vissza a Pázmány gyökereihez…

A 90-es évek közepén végre lehetőség nyílt arra, hogy egy nem állami kézben, irányítás alatt lévő, hanem a katolikus egyház által irányított és a katolikus hit és erkölcs tanítása alapján álló egyetemet hozzunk létre, így mikor 1995 tavaszán Zlinszky János, aki nemcsak évfolyamtársam, hanem kedves, jó barátom is volt, megkeresett, hogy nem volna –e kedvem átjönni a Pázmányra, örömmel igent mondtam. S ez két dologgal is egybe esett: az egyik a szegedi oktatás befejezése, a másik, hogy nyugdíjba mentem, s lezártam negyvenéves külkereskedelmi múltamat. Azért is vállaltam el örömmel Zlinszky Úrnak a felkérését, mert abban a szerencsés helyzetben voltam, hogy amit tanítottam, azt egy külkereskedelmi szakvállalat jogtanácsosaként, majd utána évtizedekig a minisztériumban dolgozó, a jogszabályok és nemzetközi szerződések megalkotásában aktívan részt vevő személyként a gyakorlatban is ismertem.

A kezdeti terveikből mi valósult meg?

Annyi biztosan, hogy létezik a Pázmány Péter Katolikus Egyetemnek a Jog- és Államtudományi Kara, bár voltak időszakok, mikor sokan az akkori minisztériumi vezetők közül örültek volna, hogy ha esetleg sikerül ezt az új jogi kart megfojtani. Ami viszont baj, s ez nemcsak a mi Egyetemünkre vonatkozik, hogy megnyirbálták a felvételivel kapcsolatos jogokat. A kezdeti nagy előny mára már teljesen megszűnt: anno egy nagyon alapos, gondosan kidolgozott, részben szóbeli, részben írásbeli felvételire támaszkodva mi magunk dönthetjük el, hogy kiket veszünk fel. Tehát mára már mit sem ér az az elképzelés, hogy egy katolikus szellemiségű egyetemet úgy hozzunk létre, hogy már a felvételnél is elsődlegesen olyanokat válogassunk, akik vállalják, és vállalni tudják az általunk képviselt szellemiséget és az az alapján történő tanulást.

Azért ez a legendás, első évfolyamokban megvalósult, nem?

Igen, kezdetben igen. Azonban a helyzet fokozatosan romlott. Még mindig őrzöm a fiókomban, talán a második vagy a harmadik évfolyam írásbeli felvételijének a kérdéseit, amik jól rávilágítanak arra, hogy milyen módon és mit szerettünk volna. Nem is annyira tárgyi tudást… Inkább azt akartuk látni, hogy ki, hogyan és miként gondolkodik. De a központi rendelkezések nemcsak a felvételi válogatás és döntés jogát vették el az egyetemektől, főiskoláktól, hanem beleszóltak példádul a számonkérése, a vizsgáztatás „hogyan”-jába is.

Számomra azonban úgy tűnik, hogy karunkon talán egy kicsit a központi elvárásoknak való túlzott megfelelni akarás – megszűnt a fontosabb vizsgák társas formában történő teljesítése, az alapvizsgák, illetve a szigorlatok. A társas vizsgáztatásnak nagyon lényeges funkciója, hogy ez az az „iskola”, ahol a fiatalok az idősebb, tapasztalt oktatóknak a vezetése mellett beletanultak a vizsgáztatásba. A fiatal oktatók hajlamosak arra, hogy saját tudásukhoz mérjék a vizsgázó tudását. Azt hiszik, hogy ha ő úgy tudja, akkor a hallgatótól is elvárható ugyanaz. De ez így, ebben a formában nem igaz, mert az embernek nem saját magához kell mérnie a másikat. Az csak régi anekdotákban szerepel, hogy a hallgató a vizsgán legfeljebb csak elégségest, a tanársegéd közepest, a docens úr jót, jelest pedig csak maga a professzor kaphat.

Figyelembe kell venni azt is, hogy nem egyforma a hallgatók képessége, a visszaadási-készsége, s mondjuk egy nehezebben megnyilatkozó valaki lehet, hogy sokkal mélyebb tudással rendelkezik, mint az, aki folyamatosan, jó beszédkészséggel halandzsázik. A jogi pálya – nagyon kevés kivételtől eltekintve – igényel bizonyos határozottságot, s ezt például a jelenlegi felvételi egyáltalán nem tudja mérni. Az a bizonyos hivatkozás, hogy esélyegyenlőséget kell biztosítani, azt sokszor félreértelmezik, mert egyszerűen arról van szó, hogy máshonnan vegyek példát: valaki hiába szeretne sebészorvos lenni, hiába tanul meg mindent ezzel kapcsolatban, ha egyszerűen hiányzik az a kézügyessége, ami bizonyos határokon túl nem is fejleszthető, akkor belőle sosem lesz sebészorvos.

A jogi pályán is ha valaki nem rendelkezik bizonyos alkalmassági kritériumokkal, akkor hiába próbálkozik, nem lesz belőle igazán jó jogász.

Nem tervezték retorika oktatását?

De, az első néhány évben, bár nem pont ilyen elnevezés alatt, volt is. Aztán a nagy központosításból eredően lassan kikopott. Többek között azért is, mert ugye rettenetesen féltjük a szegény hallgatókat a túlterheléstől. Na most igaz, hogy nagyon régen volt, de azért én még emlékszem az egyetemi évekre. Ne mondja nekem senki, hogy egy ép és egészséges hallgató esetében a túlterheléstől kell tartani. Az egy nagyon összetett dolog, hogy mitől kell félteni a hallgatót. De az nem a túlterhelés. El kell viselni a többleteket. Egy ésszerű középút kellene, mert nem lehet mindent az egyetemre bízni, de az sem egy helyes megoldás, hogy mi szigorúan csak jogot tanítunk, s minden egyebet kizárunk.

Ahogy ezekről beszél, kis keserűséget érzek a szavaiban…

Ezt nem is tudom, hogy minek lehetne nevezni… Természetes folyamat, hogy a kezdeti oktatói gárda, akik 1995-től még néhány évig vezették a kar életét, munkáját, kiöregedett, sajnos, nem egy közülük nincs is az élők sorában, tehát a fiatalabbaknak kellett előrébb lépniük. Azt azonban fájlalom, s talán nem ártana, nem ártott volna bizonyos döntések meghozatala előtt kikérni a régi, tapasztalt oktatók véleményét, meghallgatni minket, mert páran még vagyunk, a professor emeritus jelzővel… Nem a döntések jogát siratom, de valószínűleg tudnánk még olyan dolgokat, olyan szempontokat is mondani, amire talán egy fiatalabb nem is gondol.

Mikola Orsolya

Szerző: » Ítélet [Pázmány JÁK]

Pázmány Péter Katolikus Egyetem - Jog és Államtudományi Kar

 

Forrás: http://www.campusonline.hu/lapozo/3468-interju-banrevy-gabor-professzorral.html