Csoma Gyula ifjú tanárként érettségi évében – az 1957-58-as tanévben – lélektant és
logikát tanított nekünk. Azóta sikeres, elismert pedagógus lett a
felsőoktatásban is.
Könyvei jelentek meg, többek között a Pszichológiai alapismeretek című:
http://www.hollo-antikvarium.hu/konyv/antikvarium/csoma_gyula_pszichologiai_alapismeretek
Jablonkay Gábor
* * *
Csoma
Gyula
tanár úrról a "Napút évkönyv 2002"-ből
idézhetünk:
»Csoma
Gyula (pedagógus [Gyula, 1932, február 7.])
Tanár
vagyok. Erre az önmeghatározásra — jelen időben — hetven évesen is igényt
tartok. Hozzám nőtt, és azzal a sok mindennel együtt, ami még engem ilyenné meg
olyanná tesz, a legfontosabb. Azt hiszem, hogy sokan vagyunk így vele:
életutunk vége felé egyre bonyolultabbnak, nehezebbnek tartjuk önmagunk
visszatekintő, egész életre szóló meghatározását. Bár talán, majd odébb, ha
megérjük, magától értetődőnek, egyszerűnek fogjuk tartani … Tehát
voltam nevelő a végeken, csavargó kamasz fiúk átmeneti otthonában, voltam
kollégiumi nevelőtanár, tanítottam előkelő budai gimnáziumban és a második
esély iskoláiban, az esti és levelező tagozatokon, meghívtak tanítani
főiskolára és egyetemre. Megtanulhattam, hogy a tanári
mesterségnek bizonyosan attribútuma az elvégzett munka szakszerűsége és
garantált minősége. A szakszerűség viszont a léleklátás tudományával (és
művészetével?) kezdődik, azzal a meg nem szűnő
törekvéssel, hogy — mint minden tanári mozdulat kritériumát — megismerjük s
tényezőként fogadjuk el tanítványaink személyiségét.
Igaz,
az én életemben a tanítás kiegészítő vonulattá vált. Átvándoroltam a tanári
mesterség elméleti színtereire, s ezzel — egyáltalán nem vagyok büszke rá — a mesterség
könnyebb, kevesebb közvetlen felelősséggel járó, bár kétségtelenül izgalmas
feladatai közé kerültem. Persze igaz, hogy a közoktatásról, a tanításról, a
tanári mesterség bármely dimenziójáról szóló, minden teoretikus gondolat mindig
a praxis számára teoretizál. Közvetlenül vagy
áttételesen, sikeresen vagy sikertelenül. Mindazonáltal nem lettem hivatásos
tudományos kutató a neveléstudományokban. Folyamatosan gondolkodtam csupán — s
egyelőre még mindig gondolkodom — a nevelésről, a közoktatásról, a tanári
mesterségről.
Aktuális
tennivalóim — 1962-től az Országos Pedagógiai Intézetben — megkívánták az
elméleti megközelítéseket. Elsősorban tananyagtervezéssel, tanításmódszertani
stratégiákkal foglalkoztam, s részt vettem szépreményű közoktatás-fejlesztési
koncepciók kidolgozásában. (Született jónéhány
belőlük 1989 előtt és után.) Mostanában szívesen nevezik szakértői munkának
azt, amit a mindenkori oktatáspolitikai felsőbbség mindenkori ún. háttérintézményeinek munkatársai végeztek, végeznek. S
olyankor nem feledik Janus-arcukat sem, amellyel a szakértők a hatalomra és
szakmai felelősségükre, két irányba, de egyszerre vetik tekintetüket;
végrehajtván a felsőbbség utasításait, vagy megkísérelvén módosításukat, netán
finoman ellenkezve, és mindezzel együtt politikai döntéseket is kezdeményezve … Azt hiszem, hogy maga volt ez a korlátozott
értelmiségi lét, ami 1989 után csak vágyainkban változott korlátlanná. De sok
évtizeddel a hátam megett már meg merem kérdezni
önmagunktól, hogy a nevelés, a közoktatás ügyeiben egyáltalában lehet-e,
érdemes-e a mindenféle hatalomtól elidegenedett, korlátozás nélküli
értelmiséginek lenni?
Intézeti
feladataimra reflektálva problémákra találtam, s megkíséreltem elmélkedni
róluk. Leghosszabban a totális iskolakritika izgatott, amely mindmáig az iskola
"mint olyan" társadalmi és pedagógiai intézményi létének s
funkcióinak teljességét veszi górcső alá, s hosszú ideig leginkább Ivan Illich hatásos ötleteiből táplálkozott. Ivan Illich könyve, a Deschooling
Society (Az iskolamentes társadalom) 1971-ben jelent meg New York-ban. A címe
önmagáért beszél. (Két könyvem tanúsítja érdeklődésemet: Elviszik-e a kutyák az
iskolát? Budapest, 1983, és A megszüntetve megtartott
iskola, Budapest, 1990.) A másik hosszabb gondolkodni valót a rendszerváltás,
az Európa felé araszoló nemzeti iskolaügy, s velük összefonódva a közoktatás
nevelési kultúrái adták. (Közoktatás és nemzet, Budapest, 2000.) De azt hiszem,
hogy mellettük valódi tudományos teljesítménynek tekinthetők a felnőttkori
tanulás indítékairól (1967), az ún. távoktatás
didaktikai struktúrájáról (1974), a szociológiailag feltárható időszerkezetek
és a tanítási-tanulási folyamatok összefüggéseiről (1985), valamint a személyes
tanári hatások szerep jellegéről (2001) kidolgozott munkáim.
Mi
lehetne pályám summája?
Summája
talán az iskola illata és zsibongása, amelyben, már a kapun belépve, otthon
érzem magam. Legalábbis addig, amíg a dezodoros makulátlanság és az elektromos
higiénia egyeduralma, valamint a hipokrita csend netán majd sterilizálják az
iskolák légterét. Áhítatos iskolaillatot és szakrális zsibongást mentettem át
emlékeimben a XX. századból ebbe az újba, bár velük együtt magammal hoztam
idejemúlt dogmák tagadását és bálványozott relikviák kiűzetésének reményét is.
Tudom, hogy a pátosz ma már idegen tőlünk és az anakronizmus
zavaró. Mégis be kell vallanom, hogy sosem voltam képes elszakadni az
iskola aureolától.
Pályám
summája talán a plebejus indulat, amellyel a társadalom "lentebbi"
rétegei számára is kedvező iskolarendszert és esélyegyenlítő nevelési kultúrát
igényeltem, igényelek. S lehet, hogy a plebejus indulat az igazi anakronizmus,
a társadalom "fentebbi" rétegeit előnyben részesítő iskolarendszer és
nevelési kultúra kritikájával együtt.
Most
már tulajdonképpen mindegy. Aki a XX. századot megélte, s megette ott kenyere
javát, annak jogában áll, hogy a XXI. században már kissé idegennek érezze magát.«
* * *